TAVOITE: Pohtia, mikä kaikki vaikuttaa myymälän ilmeeseen. Osaa jäsennellä keskutelemansa ja pohtimansa tekstiksi. Osaa kirjoitaa ajatukset jäsennellyksi kirjoitukseksi.
TEHTÄVÄ:
Keskustele ja pohdi ryhmissä alla olevista asioista.
1. Mihin seikkoihin kiinnität huomiota kun menet kauppaan tai liikkeeseen ensimmäisen kerran?
- Ulkonäkö, näyteikkunat, värit, siisteys sekä miten helppoa käytävissä on kulkea. Oikeanlaiset mainokset ja tarjousjulisteet.
2. Millainen liike antaa hyvän ensivaikutelman?
- Siisti, asiakaslähtöinen ja hyvä palvelu, mutta ei tyrkyttävä. Ei ahdas tai liian täyteen tungettu. Hätäuloskäynnit ja muut merkit selkeinä. Hyvin tehdyt mainokset.
3. Mihin kiinnität myyjissä tai henkilökunnassa huomiota, kun menet asioimaan uuteen paikkaan?
-Kiinnitän huomiotani heidän palvelutaitoonsa. Tulevatko he tervehtimään ja tarjoamaan apua. Koskee koko henkilökuntaa sekä positiivinen palvelu.
4. Mitä mieltä olet henkilökunnan yhtenäisestä pukeutumisesta?
- Se on mielestäni ihan hyvä, kunhan he eivät ole kopioita toisistaan. Samanlainen pukeutuminen auttaa tunnistamaan myyjät paremmin asiakkaista. Riippuu pukukoodista työpaikallakin.
5. Mitkä asiat vaikuttaa myymäläilmeeseen?
- Sommitellut ja yhteensopivat värit, oikea kirkas valo, mutta ei liian. Järjestelmällisyys, huolellisuus ja yrityksen omien aivojen käyttö sekä luovuus. Asiakaskierto.
6. Mitkä seikat tai elementit ovat erityisen vaikuttavia ja tärkeitä sinusta?
-Se, että liike osaa näyttää tarkasti mitä myyvät sekä se houkuttelevuus kaupassa.
7. Millaiset asiat luovat myymälässä tunnelmaa?
- Hyvänlainen musiikki, oikea valotus ja yhteensopivat värit ja henkilökunnan käyttäytyminen.
8. Millaiset ovat hyvät kalusteet (millaisia ominaisuuksia niillä on)?
- Niitä olisi erilaisia, olisi kovempia sekä pehmeämpiä istuimia, ajatellen jokaista ikäryhmää ja se antaa valinnanvaraa. Hyvät toimivat WC:t asiakkaita varten ja siellä tietenkin kaikki hygienia-aineet. Roskiksia olisi ihan hyvä pitää myymälöissä, tai ainakin itse olen aika monta kertaa kesken kiertelyn sitä tarvinnut, se voisi olla jollain tavalla huomaamaton, jotta se ei herättäisi huomioita ja sellainen suljettu malli.
9. Millaiset ovat hyvät hintamerkinnät ja minne ne tulisi sijoittaa?
- Kyltit kauppaan sisään astuessa on hyvät. Niiden tuotteiden viereen huomattava merkki siitä jos on vaikka alennus, ettei tule epäselvyyksiä tuotteista.
10. Millaiset on hyvät opaskyltit minne ne tulisi sijoittaa?
- WC:lle kunnon ohjeistus missä se on, hätäuloskäynti, kassalle kyltti joka on yleensä niiden päällä. Olisi ihan hyvä jos olisi sellaisiakin, että millaisia vaatteita kussakin paikassa on, että ei tarvitsisi vaellella jokapaikassa, jos olisi vaikka kiire.
11. Millainen on hyvä mainonta myymälän sisäpuolella?
- Osaa positiivisella tavalla mainostaa tuotteitaan ja liikettä, ei liikaa tyrkyttämällä. Sekä saa siitä myös hyötyä aikaiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti