tiistai 19. huhtikuuta 2016

Tuoteneuvonnan tavoitteet ja seuranta

Tavoitteet 13.4.2016, Koulu
Tuote-esittelyn ensimmäinen kerta, ei ollut kovin paljoa aikaa tutustua tuotteeseen (Tupla-patukka). Toivottavasti saisimme asiakkaita ostamaan tuotetta, koska se ei ole muuten mennyt kaupaksi sekä alennus oli samana päivänä. Toivoisin kävijöitä enemmän kuin 10.

Pisteemme oli Mangustin sisällä, joten ihmisiä ei oikein kiinnostanut huonon paikan takia, joten pisteellämme kävi noin 6 ihmistä oikeesti ostamassa tuotetta. Olisimme voineet valita paikan hieman näkyvämmälle sekä rohkeutta tuote-esittelyyn enemmän.

Tavoitteet 20.4.2016, Koulu
- Saada esiteltyä tuotetta mahdollisimman myyvästi, jotta tuote menisi kaupan.
- Asiakkaiden houkutteleminen ja hankkiminen liikkeeseen.
- Rohkaistua ja kehittää esittelytaitojani myös eri kielin.
- Seuraamismenetelmänä toimii paperilappu sekä ainakun joku käy pisteellä tai tuotetta menee niin se merkataan siihen.
- Määrällisesti toivoisin pisteelleni tulevan ainakin noin yli 20. viime kerralla ei tullut kuin ehkä 6 ostamaan sitten tuotetta.
-Täytyy käyttää enemmän aikaa tuotteeseen tutustumiseen, mutta se on välillä hieman hankalaa, jos tuote saada tietää vasta 5 min ennen esittelyä.

Esittely meni paljon paremmin, koska pisteemme oli kaupan ulkopuolella. Asiakkaita kiinnostui enemmän tuotteista sekä kyselin kiinnostaisiko jos me toisimme myyntiin nämä tuotteet. Kävijöitä oli n. yli 20. Rohkeutta esittelyyn tuli paljon enemmän sekä se meni minusta paremmin kuin ensimmäinen kerta.

Tavoitteet 26.4.2016, Metro-Tukku
- Saada paljon tietoa erilaisista myyntialoista sekä tavoista
- Asiakkaiden kohtaaminen ja rohkea esiintyminen
- Kävijöiden määrä kasvaisi
- Esittelytaitojen kehittäminen uudessa paikassa
- Määrällisesti toivon pisteelläni käyvän edes 20 ihmistä.

Muuten onnistui päivä hyvin, sain paljon oppia Ellalta, jonka kanssa työskentelin ja autoin muitakin pisteiden kokoamisessa ja ruokien laitossa. Oli kiva kokemus päästä käymään siellä. Tuli rohkeutta ottaa vastaan asiakkaita sekä keskustella heidän kanssa maistajikin tuli, mutta valitettavasti vain jotain 20 henkilön pintaan, mutta en kadu yhtään osallistuessani tapahtumaan.

 Tavoitteet 27.4.2016, Koulu
 Asiakkaiden houkutteleminen pisteelle sekä maistamaan tuotteita Mangomeloni jäätelöä sekä Hartwall Jaffa Aurinkohedelmät juomaa. Paikan vaihto auttoi, koska ihmiset joutuivat kävelemään pisteen ohi ja pysähtyä kuuntelemaan ja maistamaan. Tavoitteeni oli saada enemmän kuin 40.

Päivä onnistui ihan hyvin uudella paikalla. 5L jäätelö meni kokonaan ja ihmisiä kävi sen yli 50 verran. Limpparistakin oltiin kiinnostuneita uuden makunsa ansiosta. Paikkaa vaihdettiin taas ja se nähtävästi toi asiakkaita sekä tuottoa paljon enemmän.

Tavoitteet 4.5.2016, Koulu
- Esittelin koululla Fit-rahkoja sekä vaihdoin taas paikkaa kokeillakseni mikä olisi eniten myyvä. Odotin että pisteelleni tulisi ainakin yli 20.

Huomasin päivällä saavani kilpailijoita aulaan, nimittäin Oriflame ja iisalmen nuoristyö olivat samassa paikassa puhumassa omista palveluistaan. Mutta ei se ollut vaikeaa olla samassa paikassa, koska ihmiset pystyivät vuorotellen tulemaan pisteeltä toiselle. Pisteelläni meni kaikki rahkat joita oli yli 20 joten kävijöitä oli tuplasti sen verran. Päivä onnistui tosi hyvin ja käytin tuotetietoani hyödyksi ja sain ihmisiä maistelemaan tuotteitta.

Tavoitteet 11.5.2016, Koulu
- Haluaisin tottakai oppia hieman paremmin tästä tuote-esittelystä joten keskustelin päivän opettajani kanssa ja perehdyin uusiin mahdollisuuksiin sekä mitä parannettavaa olisi. Sekä seuraavanpäivän tuotteesta ja hankkimisesta oli puhetta.

 Tavoitteet 12.5.2016, Koulu
- Esittelyssä minulla on Elovenan uusi välipalapatukka makuna vadelma. Se on uutuus, joten se on varmasti kiinnostava. Tavoitteeksi laitan yli 20.

Päivä oli aika hiljainen, tuote ei ollut niin hyvä kuin itsekin odotin, joten siitä palautekin oli sen mukaista. Jotkut pitivät jotkut ei, mutta pisteelleni tuli kuitenkin 18 kävijää. Ihmiset eivät pitäneet tuotteesta kovasti, joten suosittelin, ettei tuotetta otettaisi myyntiin ja osasyy oli siihen sen koostumus omenamehusta.

Tavoitteet 18.5.2016, Kauppahalli
- Odotan innolla tutustumista Kauppa hallissa Väisäsen kotiliha pisteeseen. Haluaisin saada tietää alasta ja seurata kuinka he tekevät työtään.

Päivä oli odotettua erilainen. En pystynyt perehtymään niin moneen lihaan niin vähässä ajassa, joten paikkani ohjaaja yritti kertoa minulle mahdollisimman paljon työstään ja alasta. Pääsin kyllä sitten palvelemaan asiakkaita ja olihan se ihan mukava päivä, mutta vammani takia en koko päivää pystynyt siellä seisoskelemaan.

Olisin kaikilla noilla päivillä voinut olla hieman rohkeampi, mutta se onnistuikin joka kerta aina paremmin. Kokeilin monipuolesti eripaikoissa esittelyä ja katoin mikä myisi eniten.

Kehitettävää 
Minun täytyisi ainakin kehittää paikan suunnittelua sekä ajankäyttöä, koska päivinä oli paljon tyhjää aikaa jolloin olisi voinut tehdä jotain hyödyllistä. Rohkeutta voisi aina parantaa enemmän, sekä asiakkaisiin kohdistuvaa kontaktia. Pisteen houkuttelevaisuuteen voisi panostaa enemmän, sekä siihen miten mittaan asiakkaiden käymistä. Esimerkiksi niinkuin viimeisillä kerroilla tein asiakkaille laatikon johon voi laittaa palautetta ja siitä pystyin laskemaan kävijämäärän.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti