Tehtävä 1. pohdi ja kirjoita
a) Mitkä ovat FB markkinoinnin vahvuudet ja mitkä mielestäsi heikkoudet?
Vahvuuksia on esim. sponsoroitu mainonta, koska kun ihminen tykkää, jakaa tai liittyy tietyn yrityksen sivuille, siitä tulee ns. sponsoroitu ilmoitus omalle sivulle, että näin on henkilö tehnyt. Silloin hänen kavereissaan oleva näkee mainostuksen omalla facebook etusivullaan ja saattaa jopa itse tehdä samoin. Mutta tätä toimintaa ollaan ajamassa alas, koska facebook ns. sponsoroi ihmisten sivuilla yrityksiä ja tuotteita, ilman erillistä lupaa. Mainoksilla yrityksesi tunnettavuus kasvaa ja saat näkyvyyttä, luultavammin suurin osa kohderyhmästäsi on facebookissa, jopa ehkä seuraa yritystäsi.
Heikkouksia on siinä, että jokainen ihminen ei välttämättä käytä ollenkaan facebookkia, tai sitten ovat liittyneet siihen vuosia sitten, mutta esim. ilmoitukset ovat pois päältä. Hyvin yhdessä artikkelissa sanottiin, että ennemmin jos jotain menee vaikka rikki, ihmiset googlaavat mistä voisivat uuden tavaran hankkia heti, eivätkä lähde seikkailemaan facebookkiin. Joillekkin se on haastavampaa jopa käyttää sitä, vaikka se olisi yksinkertainen.
Tykkää ja jaa kisat houkuttelevat ketä vain tykkäämään sivustanne, mutta intressit loppuvat välittömästi, kun kisa on ohi. Koskaan et voi olla varma, kuinka monta tykkäystä tulet saamaan ja se näkyy heti siinä, kuinka pitkälle mainostuksesi ulettuu ja miten se on vaikuttanut ihmisiin.
b) Mitä eroa on CPC:llä ja CPM:llä?
Mainoksen voi optimoida joko CPC:llä tai CPM:llä,
eli maksat joko mainoksen klikkauksesta tai sen mukaan kuinka suuri joukko mainoksesi näkee. CPC = cost per click, eli jokainen klikkaus maksaa. Voit varautua maksamaan Suomessa keskimäärin muutamakymmentiä senttiä, siitä että klikkauksesi vie lukijan oikeaan kohtaan mainoksessa. Klikkaushinta vaihtelee tietenkin rajusti tuotteesta ja mainostusmaasta riippuen.
Jos
sinulla on houkutteleva tuote, tarjous, mainoskuva tai haluat
tuotteellesi ennen kaikkea paljon uutta näkyvyyttä, valitse CPM hinta
(CPM = Cost per mille), jolloin maksat X euroa per 1000 mainoksesi
nähnyttä ihmistä. Valitse hinnoitteluksi CPM, kun haluat tuotteellesi
ennen kaikkea näkyvyyttä tai kun olet vasta tuomassa uutta tuotetta tai
palvelua markkinoille.
c) Minkälaisia erilaisia mainoksia FB:ssä voi olla (neljä)? Mitä eroa niillä on?
Mainosta julkaisuasi, tämä ei näytä välttämättä ollenkaan mainokselta, se on sama asia kun tykkäisit peruspäivityksestä ja se leviää. Käyttäjät erottavat mainoksen, jos siinä on minimaalinen sponsoroitu merkki.
Markkinoi sivuasi,
tämä mainostyyppi on hyvä silloin, kun on juuri lanseerattu uusi FB-sivu, johon tarvitaan tykkääjiä. Uusia tykkääjiä on helpompi saada tällä tavoin. Tämä mainostyyppi on hieman kalliimpi kuin muut, joten kannattaa harkita tarkkaan onko se sinulle oikea. Väittäisin, että harvat yritykset tietävät todella paljonko Facebook-tykkääjät tuovat rahaa yrityksesi liiketoimintaan.
Tavoita yrityksesi lähellä olevia ihmisiä, tämä on uusi mainostyyppi ja sopii erityisesti paikallisille toimijoille sekä matkailuun.
Paranna bränditietoisuutta, facebook kertoo näyttävänsä sinun mainoksia juuri niille henkilöille, jotka mahdollisesti muistaisivat brändisi paremmin. Tämä
mainostyyppi ei ole näkyvissä normaalissa mainostyökalussa, ellei ole
tehnyt tätä aiemmin Facebookin edistyneemmällä mainostyökalulla, Power Editorilla.
Esittele kaksi mielestäsi hyvää fb mainosta, jotka sopivat kampanjaasi.
Finnair- mainos.
Tässä mainostetaan mukavuutta ja mitenkä voit tehdä lentomatkastasi mieluisemman. He tarjoavat erilaisia vaihtoehtoja, joista juuri sinä voit valita sen mikä sinulle sopii. Voit ostaa istuinpaikkasi etukäteen ennen matkaa, sinulla on neljä vaihtoehtoa, mistä voit valita. Meidän kampanjassamme mainostimme myös, erilaisia vaihtoehtoja, joista asiakas saa valita mieluisensa, jos ei ehdi itse miettimään. Minusta finnair on todella suosittu lentoyhtiö joten se tuo aina näkyvyyttä ja mainokset on hyviä. Tarjoukset houkuttelee aina. Tässä mainoksessa saat -20% alennusta istuinpaikastasi.
Fazer- mainos.
Tässä annetaan automaattisesti vaihtoehto hyvästä yhdistelmästä, sitä kummemin miettimättä. Jos kaipaat nopeaa vastausta mikä sopisi minkäkin kanssa, kannattaa turvautua tällaisiin mainoksiin. Sama pätee meidän kampanjassa, jossa annamme erilaisia vaihtoehtoja ja yhdistelmiä vaatteista, jotta tekisimme sen helpommaksi asiakkaille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti