1. Minkä osan Vilan markkinoinnista tekee ketju ja minkä tekee paikallinen liike, työnjako?
-
Ketju hoitaa
Vilassa brändin, siihen kuuluu ulkonäkö, ikkunamateriaalit, mallikuvat sekä
miten se näyttäytyy netissä. Ketju hoitaa imagon, mutta myynti tehdään itse.
Kaikki mitä tapahtuu myymälässä, hoidetaan itse esim. alennusten aikana, kaikki
tapahtumat, vip-illat ja kampanjat. Aina yritetään itse tehdä myyvämmäksi.
2. Millaisia markkinointikanavia ja medioita Suvi
mainitsee käyttävänsä? Mitä hän vielä voisi käyttää ja miten?
-
Lehtiin
laitetaan ilmoituksia, sekä puhelin on kovassa käytössä, eli tekstiviestillä
ilmoituksia menemään. Facebook on myös mukana. Verkkokauppa sekä bloggaajat ovat mukana.
3. Mitä Suvi Widgrenin kokeluja on levinnyt globaalisesti koko ketjuun? Mitä ajattelet niistä toiminta tavoista. Mitä hyvää ja huonoa?
-
He ovat
kokeilleet kaikenlaista, eli omalla kädellä lähteneet tekemään, esimerkkinä
antaa tuossa, että kun veronpalautukset tulevat he ovat valmiina myyntiin, tai
tulee joku erinäinen asia minkä voi lisätä myynniksi tai kun bändi on just
vetänyt suuren keikan niin he maskeeraavat itsensä vähä sen mukaisesti. Michael
Jacksoninkin kuolemaa olivat muistelleet siellä ja olivat pukeutuneet sen
mukaan, houkutellen samalla ihmisiä katsomaan sitä. Privashoppailu on levinnyt
globaalisesti koko ketjuun, siellä tarjotaan kuohuvaa ja tietyt asiakkaat saa
shoppailla kun liike on kiinni. Alennus kuponkeja johon voi kerätä leimoja, on
levinnyt yhtä lailla.
4. Miten Suvi käänsi remontin hiljentämän myynnin tehokkaasti kampanijaksi? Mitä ajattelet siitä?
-
He
laittoivat ilmoituksen lehteen, ”bongaa ihka aito remppamies”. He saivat
asiakaat reagoimaan nopeasti, kun ihmisiä tuli katsomaan sinne niitä
remppamiehiä ja samalla hän sai omaan liikkeeseensä asiakkaita. Mielestäni
todella nokkela idea saada myyntiä.
5. Mitä Suvin kertomuksen mukaan tarkoittaa se, että "ollaan ajan hermoilla"? Mitä sinä ajattelet siitä? Miksi on tärkeää olla ajanhermoilla?
-
Ajan
hermoilla tarkoitetaan sitä, että sitä mikä on nyt julkisuudessa, niin otetaan
siitä apua omaan mainostukseen. Suvi otti esille tuosta esim Nightwishin keikan
ja sanoi, että he olivat vähän siihen suuntaan pukeutuneet ja meikanneet. Että
he elävät siinä missä asiakkaat elää, eli nykytilanteessa mukana ja käyttävät
sitä hyödyksi. Ihan kätevä on tämä ajattelutapa, koska tottahan sen on, että
jos joku iso keikka on just pidetty tai joku iso julkisuuden henkilö liittyy
siihen, niin he saavat mainostuksen avulla itselleen asiakkaita. Pienillä
asioilla saa paljon aikaan.
6. Mitä ideaa Suvi ja kump. ei toteuttanut? Mitä mieltä sinä olet siitä ideasta?
-
Bad service
day ei toteutunut, he olivat netistä lukeneet, että Vilassa on kuulemma
ahistelevat myyjät, koska he tulevat sovituskopeillekin kyselemään että ”mites
siellä menee” ja kaikkihan eivät pidä siitä. Ton päivän tarkotus ois ollu
mainostaa, että asiakkaiden pitäisi tulla liikkeseen ja he saisivat todella
huonoa palvelua, myyjät vaan keskittyisi omiin asioihinsa hyvän palvelun
sijaan. He tajusivat, etteivät kykene siihen, koska eivät vaan pysty olemaan
huomioimatta asiakasta kun he tulevat myymälään. En näe itse tuossa kovin
paljon järkeä, koska miksi lähteä testaamaa tuollaista asiakaspalvelua, kun
sillä karkottaa ne loputkin asiakkaat.
7. Miten Suvin mukaan asiakkaat saadaan kiinnittymään, johonkin brändiin?
-
Aito
asiakaskokemus saa ihmiset kiinnittymään ja he päättävät sitten haluavatko
tulla uudestaan sinne asioimaan. Itse kasvaa brändin mukana ja tietyt
kanta-asiakkaat pysyvät sitten kiinni siinä myös. Se on siitä kiinni, että
miten se myydään. Sillä tavalla saadaan ihmiset kiinnittymään, kun laittaa
itsensä likoon.
8. Kanta-asiakas vs. uudet asiakkaat. Kumpaan ryhmään Suvin myymälöiden markkinointi keskitetään. Mitä siitä ajattelet, pitääkö se ollakin niin vai ei? Perustele.
-
Kanta-asiakas
on aina tärkeämpi, koska se pysyy aina mukana, vaikka merkki vaihtuisinkin,
Suvi kertoo olevansa tietyssä pankissa asiakkaana, ja koska siellä on niin
huippu pankinhoitaja yms. niin jos hän vaihtaisi pankkinsa tai työpaikkansa
muualle, vaihtaisi Suvi siinä mukana sitten. Uudet asiakkaat täytyy huomioida
ja ne yritetään käännyttää kanta-asiakkaaksi, että silloin saadaan sitä
pysyvyyttä siihen myyntiin. Joten niitä syntyy aina enemmän. Uusia asiakkaita
ei haeta niin aktiivisesti. Massamarkkinointia ei harrasteta.
9. Syökö verkkokauppa Suvin myymälän asiakkaat? Onko Suvi mielestäsi oikeassa tässä asiassa, miksi/miksei?
-
Verkkokaupalla
on positiivinen vaikutus, asiakkaat tutkivat netistä tuotteita ja sitten
tulevat kyselemään myymälään että löytyykö sieltä niitä etsimiään tuotteita. Se
on kuulemma helpompi tapa tehdä sitten lisämyyntiä. On hän oikeassa sinänsä,
koska sehän on vaan hyvä liikkeelle.
10. Voiko asiakkaita ohjata kilpailijan myymälään? Miksi/Miksei?
-
Voi ohjata
jos itsellä ei ole jotain tuotetta, ja sanoa sitten että mene vaikka
kurkkaamaan vaikka yläkertaan jos sieltä löytyisi jotain vastaavaa. Sekin on
sitä palvelua. Miksei voisi, se on asiakkaan aitoa palvelua, että yritetään
saada asiakkaalle se haluama tuote, eikä vaa tyrkytetä jotakin omasta
liikkeestä.
11. Mitä vaihtoehtoja voisi myyjällä olla pelkän "ei meillä nyt ole" toteamuksen tilalle?
-
Sen
sanottuaan, voisi vaikka tarjota vaihtoehtoisesti jotain toista tuotetta siihen
tilalle. Eikä vain tokaise, että ei meillä nyt ole. Takin sijaan, vaikka
neuletta tms. Tai mainostaisi sitten toista liikettä. Jotta asiakas saisi
valitsemansa tuotteen, todella ammattimaista käytöstä olisi.
12. Mitä vinkkejä Suvi antaa siihen, miten voi tarttua tilaisuuteen myydä tuotteita?
-
Jos asiakas
tulee vaikka liikkeeseen ja häneltä kysytään, että tarvitsisiko apua, ja hän
vastaa että katselee vain, joten siihen voi heittää lisäkysymyksen, ”etsitkö
jotain tiettyä” ja siitä se palvelu lähtee jatkumaan kun asiakas myöntyy siihen
apuun.
13. Miten asiakkaita palvellaan kokonaisvaltaisesti?
-
Jos
tuotteita ei ole omassa liikkeessä, niin annetaan mahdollisuus toiselle
liikkeelle, elikkä mainostetaan niitä. Tai tuotteen tilalle tarjoaa toista
vaihtoehtoa. Auttaa asiakkaita aina täysillä ja tilanteen mukaan. Suvi antaa
esimerkkinä sen kun auttoi naista jolla oli lapsi mukana, hän kantoi lasta
naisten ostosten ajan. Aina näytettävä että välittää.
14. Miten rekrytoidaan hyviä työntekijöitä? Miten sellainen tunnistetaan?
-
Aina ei
hakemuksen perusteella löydä parhaita työntekijöitä, jotkut eivät osaa edes
hakemusta kunnolla rustata, ja ne osoittautuvatkin parhaimmiksi hakijoiksi. Ei
niitä eniten kouluja käyneitä aina valita, katsotaan enemmän sosiaalisia
taitoja. Ihmisen kutsuminen liikkeeseen on parempi kuin hakemuksen lukeminen,
silloin saa sen kokonaisvaltaisen ensivaikutelman ja osaa jo silloin arvioida
ihmisen. Ei sitä esimiehelle tarvitse mielistellä, vaan näyttää, että on
hyväksi koko tiimille. Työkokeella annetaan mahdollisuus näyttää taitonsa
sitten. Ne jotka oikeasti haluavat töihin, he näyttävät sen.
-
Ei ole alaa,
jossa sosiaalinen myynti ei voisi toimia. Molemmat rakastavat asiakkaita ja
myyntiä. Henkilökunta on aina tärkeä, jos on hyvä porukka niin hommat pyörii
paljon paremmin, kunhan osaa täysillä sulautua siihen. Joka asian voi tehdä
aina paremmin. Kyllä mielestäni sosiaalinen myynti kehittyy kokoajan, että
tulevaisuudessa se tulee olemaan suuri, kunhan ihmiset vain rohkaistuisivat
puhumaan.
16. Mikä on pelastanut Vila vaikka joitakin vaateketjuja vetäytyy Suomesta? Miksi Vila tekee tulosta?
-
Myynti on se
millä mennään eteenpäin, Vila antaa sellaisen vaikutelma juuri, että ketään ei
jätetä palvelematta, asiakkaat hoidetaan tunteella ja välittävästi. Älyttömän
hyvä henkilökunta on osana myös. He tekevät töitä, huolimatta siitä vaikka muut
liikkeet sulkevat, se on aina itselle etu. Jokaisen asian tekeminen paremmin
vaikuttaa siihen. Monikäyttöistä vaatetta aina tarjolla. Jokaisen sitoutuminen
siihen hommaan.
17. Mihin he käyttävät Whatsappia? Mitä siitä ajattelet?
-
Ottelevat
kuvia kaupoista, kommentoivat niitä, käyttävät emojeita. Kyllä Whatsapp on
minun mielestäni todella käytännöllinen, itsekin käytän jokapäivä. Helppokäyttöinen
ja just noita että voit vaikka kuvailla mielialaasi emojilla.
18. Mitä suunnitelmissa tulevaisuudessa? Mitä sinä ajattelet Vilan tulevaisuudesta? Perustele!
-
Miesten markkinat ollut suunnitelmissa,
mutta koskaan ei ole saanut aikaiseksi. Kolme viimeistä vuotta ovat vain
taistelleet, että liike pysyy pystyssä. Nykytilanteessa kun rahaa on tullut
lisää, niin suunnitelmassa on, että he avaavat sen miesten myymälän. Se on
seuraava selkeä päämäärä. Kyllä minun mielestäni Suvi on antanut todella hyvän
kuvan itsestään ja liikkeistään, todella voimakastahtoinen nainen. Tämä päämäärän
hankkiminen on todella vakuuttavaa, kun hän tietää jo mitä haluaa ja on
tekemässä asioita sen edistämiseksi. Aina ei voi olla varma miten suunnitelmat vaikuttaa tulevaisuudessa, mutta yrittänyttä ei laiteta.
L
LLinkki tehtävään: http://www.tuplaamo.fi/2015/09/en-ole-ikina-osannut-lupia-kysella-turinavieraana-suvi-widgren/
L
LLinkki tehtävään: http://www.tuplaamo.fi/2015/09/en-ole-ikina-osannut-lupia-kysella-turinavieraana-suvi-widgren/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti