tiistai 15. joulukuuta 2015

Vila ja Suvi, visuaalisen myyntityön tietotekniikka


1. Minkä osan Vilan markkinoinnista tekee ketju ja minkä tekee paikallinen liike, työnjako?
-          Ketju hoitaa Vilassa brändin, siihen kuuluu ulkonäkö, ikkunamateriaalit, mallikuvat sekä miten se näyttäytyy netissä. Ketju hoitaa imagon, mutta myynti tehdään itse. Kaikki mitä tapahtuu myymälässä, hoidetaan itse esim. alennusten aikana, kaikki tapahtumat, vip-illat ja kampanjat. Aina yritetään itse tehdä myyvämmäksi.

2. Millaisia markkinointikanavia ja medioita Suvi mainitsee käyttävänsä? Mitä hän vielä voisi käyttää ja miten?
-          Lehtiin laitetaan ilmoituksia, sekä puhelin on kovassa käytössä, eli tekstiviestillä ilmoituksia menemään. Facebook on myös mukana. Verkkokauppa sekä bloggaajat ovat mukana.

3. Mitä Suvi Widgrenin kokeluja on levinnyt globaalisesti koko ketjuun? Mitä ajattelet niistä toiminta tavoista. Mitä hyvää ja huonoa?
-          He ovat kokeilleet kaikenlaista, eli omalla kädellä lähteneet tekemään, esimerkkinä antaa tuossa, että kun veronpalautukset tulevat he ovat valmiina myyntiin, tai tulee joku erinäinen asia minkä voi lisätä myynniksi tai kun bändi on just vetänyt suuren keikan niin he maskeeraavat itsensä vähä sen mukaisesti. Michael Jacksoninkin kuolemaa olivat muistelleet siellä ja olivat pukeutuneet sen mukaan, houkutellen samalla ihmisiä katsomaan sitä. Privashoppailu on levinnyt globaalisesti koko ketjuun, siellä tarjotaan kuohuvaa ja tietyt asiakkaat saa shoppailla kun liike on kiinni. Alennus kuponkeja johon voi kerätä leimoja, on levinnyt yhtä lailla.

4. Miten Suvi käänsi remontin hiljentämän myynnin tehokkaasti kampanijaksi? Mitä ajattelet siitä?
-          He laittoivat ilmoituksen lehteen, ”bongaa ihka aito remppamies”. He saivat asiakaat reagoimaan nopeasti, kun ihmisiä tuli katsomaan sinne niitä remppamiehiä ja samalla hän sai omaan liikkeeseensä asiakkaita. Mielestäni todella nokkela idea saada myyntiä.

5. Mitä Suvin kertomuksen mukaan tarkoittaa se, että "ollaan ajan hermoilla"? Mitä sinä ajattelet siitä? Miksi on tärkeää olla ajanhermoilla?
-          Ajan hermoilla tarkoitetaan sitä, että sitä mikä on nyt julkisuudessa, niin otetaan siitä apua omaan mainostukseen. Suvi otti esille tuosta esim Nightwishin keikan ja sanoi, että he olivat vähän siihen suuntaan pukeutuneet ja meikanneet. Että he elävät siinä missä asiakkaat elää, eli nykytilanteessa mukana ja käyttävät sitä hyödyksi. Ihan kätevä on tämä ajattelutapa, koska tottahan sen on, että jos joku iso keikka on just pidetty tai joku iso julkisuuden henkilö liittyy siihen, niin he saavat mainostuksen avulla itselleen asiakkaita. Pienillä asioilla saa paljon aikaan.

6. Mitä ideaa Suvi ja kump. ei toteuttanut? Mitä mieltä sinä olet siitä ideasta?
-          Bad service day ei toteutunut, he olivat netistä lukeneet, että Vilassa on kuulemma ahistelevat myyjät, koska he tulevat sovituskopeillekin kyselemään että ”mites siellä menee” ja kaikkihan eivät pidä siitä. Ton päivän tarkotus ois ollu mainostaa, että asiakkaiden pitäisi tulla liikkeseen ja he saisivat todella huonoa palvelua, myyjät vaan keskittyisi omiin asioihinsa hyvän palvelun sijaan. He tajusivat, etteivät kykene siihen, koska eivät vaan pysty olemaan huomioimatta asiakasta kun he tulevat myymälään. En näe itse tuossa kovin paljon järkeä, koska miksi lähteä testaamaa tuollaista asiakaspalvelua, kun sillä karkottaa ne loputkin asiakkaat.

7. Miten Suvin mukaan asiakkaat saadaan kiinnittymään, johonkin brändiin?
-          Aito asiakaskokemus saa ihmiset kiinnittymään ja he päättävät sitten haluavatko tulla uudestaan sinne asioimaan. Itse kasvaa brändin mukana ja tietyt kanta-asiakkaat pysyvät sitten kiinni siinä myös. Se on siitä kiinni, että miten se myydään. Sillä tavalla saadaan ihmiset kiinnittymään, kun laittaa itsensä likoon.

8. Kanta-asiakas vs. uudet asiakkaat. Kumpaan ryhmään Suvin myymälöiden markkinointi keskitetään. Mitä siitä ajattelet, pitääkö se ollakin niin vai ei? Perustele.
-          Kanta-asiakas on aina tärkeämpi, koska se pysyy aina mukana, vaikka merkki vaihtuisinkin, Suvi kertoo olevansa tietyssä pankissa asiakkaana, ja koska siellä on niin huippu pankinhoitaja yms. niin jos hän vaihtaisi pankkinsa tai työpaikkansa muualle, vaihtaisi Suvi siinä mukana sitten. Uudet asiakkaat täytyy huomioida ja ne yritetään käännyttää kanta-asiakkaaksi, että silloin saadaan sitä pysyvyyttä siihen myyntiin. Joten niitä syntyy aina enemmän. Uusia asiakkaita ei haeta niin aktiivisesti. Massamarkkinointia ei harrasteta.

9. Syökö verkkokauppa Suvin myymälän asiakkaat? Onko Suvi mielestäsi oikeassa tässä asiassa, miksi/miksei?
-          Verkkokaupalla on positiivinen vaikutus, asiakkaat tutkivat netistä tuotteita ja sitten tulevat kyselemään myymälään että löytyykö sieltä niitä etsimiään tuotteita. Se on kuulemma helpompi tapa tehdä sitten lisämyyntiä. On hän oikeassa sinänsä, koska sehän on vaan hyvä liikkeelle.

10. Voiko asiakkaita ohjata kilpailijan myymälään? Miksi/Miksei?
-          Voi ohjata jos itsellä ei ole jotain tuotetta, ja sanoa sitten että mene vaikka kurkkaamaan vaikka yläkertaan jos sieltä löytyisi jotain vastaavaa. Sekin on sitä palvelua. Miksei voisi, se on asiakkaan aitoa palvelua, että yritetään saada asiakkaalle se haluama tuote, eikä vaa tyrkytetä jotakin omasta liikkeestä.

11. Mitä vaihtoehtoja voisi myyjällä olla pelkän "ei meillä nyt ole" toteamuksen tilalle?
-          Sen sanottuaan, voisi vaikka tarjota vaihtoehtoisesti jotain toista tuotetta siihen tilalle. Eikä vain tokaise, että ei meillä nyt ole. Takin sijaan, vaikka neuletta tms. Tai mainostaisi sitten toista liikettä. Jotta asiakas saisi valitsemansa tuotteen, todella ammattimaista käytöstä olisi.

12. Mitä vinkkejä Suvi antaa siihen, miten voi tarttua tilaisuuteen myydä tuotteita?
-          Jos asiakas tulee vaikka liikkeeseen ja häneltä kysytään, että tarvitsisiko apua, ja hän vastaa että katselee vain, joten siihen voi heittää lisäkysymyksen, ”etsitkö jotain tiettyä” ja siitä se palvelu lähtee jatkumaan kun asiakas myöntyy siihen apuun.

13. Miten asiakkaita palvellaan kokonaisvaltaisesti?
-          Jos tuotteita ei ole omassa liikkeessä, niin annetaan mahdollisuus toiselle liikkeelle, elikkä mainostetaan niitä. Tai tuotteen tilalle tarjoaa toista vaihtoehtoa. Auttaa asiakkaita aina täysillä ja tilanteen mukaan. Suvi antaa esimerkkinä sen kun auttoi naista jolla oli lapsi mukana, hän kantoi lasta naisten ostosten ajan. Aina näytettävä että välittää.

14. Miten rekrytoidaan hyviä työntekijöitä? Miten sellainen tunnistetaan?
-          Aina ei hakemuksen perusteella löydä parhaita työntekijöitä, jotkut eivät osaa edes hakemusta kunnolla rustata, ja ne osoittautuvatkin parhaimmiksi hakijoiksi. Ei niitä eniten kouluja käyneitä aina valita, katsotaan enemmän sosiaalisia taitoja. Ihmisen kutsuminen liikkeeseen on parempi kuin hakemuksen lukeminen, silloin saa sen kokonaisvaltaisen ensivaikutelman ja osaa jo silloin arvioida ihmisen. Ei sitä esimiehelle tarvitse mielistellä, vaan näyttää, että on hyväksi koko tiimille. Työkokeella annetaan mahdollisuus näyttää taitonsa sitten. Ne jotka oikeasti haluavat töihin, he näyttävät sen.

15. Miten LinkedIn ja Vilan myyjät liittyvät toisiinsa? Mitä sinä ajattelet sosiaalisen myynnin kehittyvän tulevaisuudessa?
-          Ei ole alaa, jossa sosiaalinen myynti ei voisi toimia. Molemmat rakastavat asiakkaita ja myyntiä. Henkilökunta on aina tärkeä, jos on hyvä porukka niin hommat pyörii paljon paremmin, kunhan osaa täysillä sulautua siihen. Joka asian voi tehdä aina paremmin. Kyllä mielestäni sosiaalinen myynti kehittyy kokoajan, että tulevaisuudessa se tulee olemaan suuri, kunhan ihmiset vain rohkaistuisivat puhumaan.

16. Mikä on pelastanut Vila vaikka joitakin vaateketjuja vetäytyy Suomesta? Miksi Vila tekee tulosta?
-          Myynti on se millä mennään eteenpäin, Vila antaa sellaisen vaikutelma juuri, että ketään ei jätetä palvelematta, asiakkaat hoidetaan tunteella ja välittävästi. Älyttömän hyvä henkilökunta on osana myös. He tekevät töitä, huolimatta siitä vaikka muut liikkeet sulkevat, se on aina itselle etu. Jokaisen asian tekeminen paremmin vaikuttaa siihen. Monikäyttöistä vaatetta aina tarjolla. Jokaisen sitoutuminen siihen hommaan.

17. Mihin he käyttävät Whatsappia? Mitä siitä ajattelet?
-          Ottelevat kuvia kaupoista, kommentoivat niitä, käyttävät emojeita. Kyllä Whatsapp on minun mielestäni todella käytännöllinen, itsekin käytän jokapäivä. Helppokäyttöinen ja just noita että voit vaikka kuvailla mielialaasi emojilla.

18. Mitä suunnitelmissa tulevaisuudessa? Mitä sinä ajattelet Vilan tulevaisuudesta? Perustele!
-          Miesten markkinat ollut suunnitelmissa, mutta koskaan ei ole saanut aikaiseksi. Kolme viimeistä vuotta ovat vain taistelleet, että liike pysyy pystyssä. Nykytilanteessa kun rahaa on tullut lisää, niin suunnitelmassa on, että he avaavat sen miesten myymälän. Se on seuraava selkeä päämäärä. Kyllä minun mielestäni Suvi on antanut todella hyvän kuvan itsestään ja liikkeistään, todella voimakastahtoinen nainen. Tämä päämäärän hankkiminen on todella vakuuttavaa, kun hän tietää jo mitä haluaa ja on tekemässä asioita sen edistämiseksi. Aina ei voi olla varma miten suunnitelmat vaikuttaa tulevaisuudessa, mutta yrittänyttä ei laiteta.
L
LLinkki tehtävään: http://www.tuplaamo.fi/2015/09/en-ole-ikina-osannut-lupia-kysella-turinavieraana-suvi-widgren/  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti